آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

بنیاد شهید و امور ایثارگران – سازمان برنامه و بودجه کشور

 هیئت وزیران در جلسـه ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ به پیشنهاد شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و به استناد بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سـال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد :

آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :

۱ – قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

۲- دستگاه: کلیه دستگاه‌های اجرایی موضـوع مـاده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵.

۳- ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: هرگونه اقدام برنامه‌ریزی شده که در راستای تبیین حفظ، نشـر، تثبیت، گسترش، تحكيم، تعميـق و اعتلای فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت و رفتار ایثارگرانه و مجاهدانه در بستر فرهنگ عمومی انجام می شود.

۴- شورای عالی: شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت موضـوع مـاده (۶۳) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶.

۵ – شـورای هماهنگی و نظـارت: شـورای هماهنگی و نظارت تـرویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت متشکل از نمایندگان تام‌الاختيار معاونان ذی ربط اعضـای شـورای عـالی بـه ریاست دبیر شورای عالی .

۶- دبیرخانــه: دبیرخانـه شـورای عالی موضـوع تبصره (۱) ماده (۶۳) قـانـون جـامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶.

۷-  شـورای استانی: شورای ترویج وتوسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان متشکل از مقامات متناظر اعضای شورای عالی در استان به ریاست استاندار .

۸ – سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور

۹ – اقـدامات مشـترک: برنامه های ملی مصوب شورای هماهنگی و نظارت یا برنامه های استانی مصوب شورای استانی که در سطح ملی و استانی، طراحی می‌گردد و مسئولیت اجرای آنها به یک یا چند دستگاه واگذار می شود .

 مـاده ۲- دستگاه‌ها موظفنـد برنامه‌های موضـوع ایـن آیین‌نامـه را بـه شـرح عناوین زیر و بـر اسـاس اهـداف ، سیاستها و راهبردهای ابلاغـی شـورای عالی تهیه نمایند و جـهـت تأييـد به شورای هماهنگی و نظارت یا شورای استانی (‌حسب مورد) ارائه کنند:

۱- اقدامات مربوط به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطوح بومی، شهری، استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، شامل:

الف – تولید و انتشار آثار فرهنگی و هنری شامل فیلم سینمایی، مستند کوتاه و بلنـد مستند داستانی، نمایش ( تئاتر ) صحنه و خیابانی، رمان، داستان، آثار حجمی، فیلم کوتاه شعر، نشریات، ویژه‌نامه، کتاب، سرود، موسیقی، آثار طراحی و نقاشی و تولید و مشارکت در تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی .

ب – مراسم و مناسبت‌هـای مربـوط بـه ایثار و شهادت از جملـه همـایش (کنگره)هـا یادواره‌های شهدا ، شبهای خاطره و گردهمایی‌ها .

پ- فضـای مجـازی شـامل توليـد مـحـتـوا بـرای انتشار در فضای مجـازی، تولیـد برنامـه کاربردی (اپلیکیشن)، راه اندازی گروه‌های تخصصی .

ت – فضاسازی شهری شامل حمایت از بهسازی گلزارهـای شـهدا، نصـب يادمـان شـهدا و ایثارگران، اجرای دیوارنگاره، نصب تندیس و سردیس و به روزرسانی تابلوهای شهری

ث – فعالیت‌هـای علمی، پژوهشی و آموزشـی شـامل توليـد مقـالات علمی – پژوهشی برگزاری مسابقات علمی، پژوهشی ، نشست های علمی ، انجـام طرح های راهبردی و کاربردی علمی – پژوهشی در موضوعات مورد نیاز ایثار و شهادت، راه اندازی بانک تخصصی اطلاعات شهدا، برگزاری دوره‌های آموزش در حوزه ایثار و شهادت، تاریخ نگاری و خاطره نگاری .

ج – اردوهـا شـامل حمایت از راهیـان نـور (جنـوب، غـرب، شمال غرب و دریایی)، راهیـان پیشرفت، زیـــارتی، حمایت از راه اندازی و آماده سازی یادمان هــای دفـاع مقـدس در استانهای هدف

چ- تولیدات رسانه ای شامل تولیـد و انعکاس و تحلیل هـای مربـوط بـه ایثار و شهادت در رسانه‌ها، حمایت و پشتیبانی از اقدامات رسانه‌ها در حوزه‌های ایثار و شهادت

ح- برگزاری جشنواره های فرهنگی – هنری در موضوعات مرتبط با حوزه ایثار و شهادت و اقدامات ترویجی .

۲- اقدامات ویژه ایثارگران دستگاه ها:

 الف – تجلیل از ایثارگران دستگاه .

ب – حمایت از آیین تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت (طرح سپاس) .

پ – گردهمایی ایثارگران دستگاه .

مـاده ۳- هزینـه اجـرای اقـدامات مشترک ملی و استانی مصوب شورای هماهنگی و نظـارت و شورای استانی حسـب مـورد از طريـق تـسـهـیم بـين دستگاه ها تـا سـقف سی درصد (۳۰٪) اعتبــارات هزینـه ای تخصیص یافته ، تأمین مـی شـود و در قالب تفاهم نامـه کشوری یا استانی اختصاص می یابد .

تبصره – میزان و نحوه مشارکت تسهیم با توجه به سطح ملی و استانی اقدامات مشترک در شورای هماهنگی و نظارت و یا شورای استانی تصمیم گیری می شود .

ماده ۴ – دستگاه ها می توانند بخشی از اعتبارات موضوع بند (و) تبصره (۹) قانون را با تأييـد بـالاترین مقام دستگاه و بـه منظـور تـرویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق تشکلهای مردمی دارای مجوز از مراجـع ذی‌صلاح در چهارچوب این آیین‌نامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه کنند .

ماده ۵- دستگاه‌ها مکلفند اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را در موافقتنامه بودجه سالانه دستگاه پیش‌بینی کنند و گزارش عملکرد آن توسط دستگاه‌ها‌، ظرف دو ماه پس از اتمـام سال مالی به سازمان و دبیرخانه ارائه می‌شود .

مـاده ۶- نظـارت بـر تحقـق تكالیف و برنامه های موضـوع ايـن آيين‌نامـه و همچنـین جمع‌آوری، ثبت و ارزیابی عملکرد یک ساله دستگاه‌ها، بر اساس شاخص‌هایی که ظـرف مـدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، توسط دبیرخانه تهیه و به تصویب شورای هماهنگی و نظارت خواهد رسید، بر عهده دبیرخانه می‌باشد .

 تبصره – ارزیابی عملکرد یک ساله دستگاه‌ها در زمینـه اجـرای ایـن آیین نامه، با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور انجام و نتایج آن جهـت تـأثیر در جشنواره شهید رجایی به سازمان یادشده ارائه می شود . 

 ماده ۷ – مسئولیت حسن اجرای این آیین نامه بر عهده بالاترین مقام دستگاه می باشد .